Godkänn vår hantering av cookies och integritetspolicy genom att surfa vidare. Läs mer

Säkerhet

Paddla SUP är generellt säkert eftersom det är väldigt enkelt att komma upp på brädan, jämfört med en kajak som kräver träning för att hantera om man går runt. Några misslyckade försöka att ta sig i en kajak kan snabbt bli farliga. En SUP har inte det problemet, men det är samtidigt en äventyrssport där situationer kan uppstå som är potentiellt farliga.

Det finns några saker att tänka på vid turpaddling. Vågsurf har andra risker som inte behandlas här.

  • Håll koll på väder och vind så du inte blir överraskad.
  • Använd "Leash" - Fångrem, jämt*! Det behövs väldigt lite vind för att du inte ska hinna simma ikapp brädan om du trillar och tappar den. Säkerhetslina på paddeln behövs inte, då du alltid kan paddla en SUP med händerna på knä eller på mage för att hämta paddeln eller ta dig till säkerhet.
    *OBS! Paddling i åar och forsar = ej ankelleash! Använd coiled och knä-/midjeleash eller ingen leash alls! Livsfara om linan krokar i något i strömt vatten!
  • Börja alltid att paddla mot vinden så du orkar tillbaka. Börjar det gå vågor, testa att paddla med vågorna också, så du känner att du klarar förhållandena och kan ta dig tillbaka, då det ibland kan kännas vingligare och mer ansträngande att paddla med vågorna.
  • Du blir varm när du paddlar, men ta med reserver då du paddlar tur. T.ex. på sommaren är en enkel kortärmad våtdräkt smidig att ta med, som går att dra upp om du blir kall. Man blir lätt kallare när energin tar slut och tempot sjunker.
  • Ta med vätska/energi.
  • Var inte ensam på tur - är du ändå ensam, paddla nära land och ha med mobiltelefon vattenskyddad, men tänk på att täckning kan vara ett problem om du beger dig långt från bebyggda områden, samt att du har en telefon som går att ringa med stela blöta händer, med telefonen fortfarande i vattentät påse.

Vid problem​

De problem som kan uppstå.

  • Motvind: Tänk efter om du ska fortsätta eller vända!  Annars ställ dig på knä för att få mindre vindfång. Paddla på samma sätt som annars men håll längre ned på paddeln för att få samma teknik.
    Räcker inte detta: Lägg dig på mage med paddeln under dig längsgående och paddla/simma med armarna, så får du väldigt lite vindfång.
  • Vågor: Samma teknik som vi motvind. Stående på knä eller liggande blir du mycket stabilare.
  • Trötthet: Lägg dig ned med paddeln under magen och simma/paddla med händerna. Mindre vindfång och mindre belastning på ben och de stora muskelgrupperna som drar energi.
  • Tappad paddel/trasig paddel: Som ovan. Ligg på mage eller stå på knä och paddla med händer. Det går inte använda säkerhetslina till paddeln, men det är inte samma problem som i en kajak, där man kan ha svårt att paddla med händerna. På en SUP går det utmärkt.

Tappa inte brädan! Använd Leash/Fångrem jämt!