Godkänn vår hantering av cookies och integritetspolicy genom att surfa vidare. Läs mer

Komma igång

Här beskrivs några grundläggande steg för att komma igång med SUP. 

Men prova gärna SUP genom att boka en grundkurs här, så får du känna på den härliga, fria känslan av att flyta fram upprätt och samtidigt få rätt teknik på köpet med bra utrustning och i bra förhållanden

Mer om utrustning m.m i menyn.

Paddeln

För avslappnad turpaddling ska handleden precis nå handtaget när du står på marken med paddeln rakt upp (ca 20 cm över din längd). I vågor eller racepaddling har man normalt lite kortare paddel.

Förlängningsbara paddlar är speciellt bra om det är flera med olika personer som ska använda den eller om du använder den för olika typ av paddling. De enklaste paddlarna är oftast förlängningsbara ALU-paddlar. Om du paddlar mycket blir paddeln viktig och det är värt att skaffa en med fast längd och lätt kolfiberpaddel.

Leash - lina

Använd leash (lina runt foten). Det behöver inte börja blåsa mycket för att du inte ska orka simma ikapp brädan om du trillar i vattnet! Mer om säkerhet här.

Komma upp på brädan

Stå på knä mitt på brädan, om det känns vingligt eller är vågigt, ta ett par paddeltag med händerna mitt på paddeln fortfarande på knä (brädan blir stabilare i lite rörelse).

När du ska kliva upp, fötterna mitt på brädan axelbrett, till "stå på huk" utan stöd med händerna och res dig därefter.

Från vattnet är det enklast att komma upp från sidan på brädan, liggandes "plant" i simläge och sen dra in brädan under bröstet med armbågarna som "gångjärn". Steg två, tryck med händerna vid höften (inte dra i bortre kanten).

Paddla

Stå med fötterna axelbrett och båda fötterna bredvid varandra mitt på brädan. En bra utgångspunkt är bärhantaget som är placerat mitt på brädan.

Alltid hela bladet i vattnet innan drag och fortsätt nedåt. Undvik virvlar och skvätt.

Böj lite på knäna och paddla med ganska raka armar.

Börja med korta tag och släpp draget i höjd med fötterna.

Dra inte i nedre handen med armen utan jobba med bålen och behåll relativt raka armar genom hela draget.

För mer kraft och fart, sträck dig längre fram, men fortsätt avsluta i höjd med foten. För högre fart avsluta t.o.m strax framför foten och gör snabbare drag istället.

Motvind

Det är alltid bäst att börja paddla i motvind för att vara säker på att orka paddla tillbaka. Blir det extra blåsigt kan man gå ned på knä och paddla med händerna nedflyttade en bit för att kunna paddla med samma teknik som ovan. Men tänk på att medvind kan bli superjobbigt också då balansen blir svårare då brädan vill knuffas hit och dit med vågorna.

Mer om säkerhet här.